Verkennend onderzoek ultrafijnstof op het Schiphol terrein met behulp van mobiele metingen
report
De laatste jaren is er toenemende aandacht voor zeer kleine deeltjes stof in lucht. Dit ultrafijn stof (UFP) bestaat uit deeltjes met een diameter kleiner dan 100 nm. Deze deeltjesfractie zou nadelige effecten kunnen hebben op de gezondheid (Janssen et al, 2016; Lammers et al., 2020). Recentelijk uitgevoerde metingen van TNO, in samenwerking met RIVM, rondom de luchthaven Schiphol hebben
verhoogde concentraties van UFP laten zien bij wind uit de richting van de luchthaven (Bezemer et al., 2015; Voogt et al., 2019). Naar aanleiding van deze ontwikkelingen heeft Schiphol aan TNO gevraagd onderzoek te doen naar de concentratie van UFP op het eigen terrein. De belangrijkste doelstelling van het onderzoek is het verkrijgen van inzicht in de concentratieniveaus aan UFP op het terrein van Schiphol Airport en zodoende een indicatie te krijgen van de concentraties van UFP waaraan medewerkers
mogelijk blootgesteld (kunnen) worden. Daarnaast dient het onderzoek inzicht te geven in de belangrijkste bronbijdragen aan de concentraties van UFP op het terrein van Schiphol. Daarbij gaat het vooral om het onderscheid tussen UFP afkomstig van vliegtuigmotoren en dieselmotoren (voornamelijk wegvoertuigen) op de luchthaven. Het RIVM is, in opdracht van het ministerie van I&W, als kennispartner bij het onderzoek betrokken. Het RIVM heeft in deze rol vooraf geadviseerd over de opzet en uitvoering van het meetprogramma en feedback gegeven op de eindrapportage.
verhoogde concentraties van UFP laten zien bij wind uit de richting van de luchthaven (Bezemer et al., 2015; Voogt et al., 2019). Naar aanleiding van deze ontwikkelingen heeft Schiphol aan TNO gevraagd onderzoek te doen naar de concentratie van UFP op het eigen terrein. De belangrijkste doelstelling van het onderzoek is het verkrijgen van inzicht in de concentratieniveaus aan UFP op het terrein van Schiphol Airport en zodoende een indicatie te krijgen van de concentraties van UFP waaraan medewerkers
mogelijk blootgesteld (kunnen) worden. Daarnaast dient het onderzoek inzicht te geven in de belangrijkste bronbijdragen aan de concentraties van UFP op het terrein van Schiphol. Daarbij gaat het vooral om het onderscheid tussen UFP afkomstig van vliegtuigmotoren en dieselmotoren (voornamelijk wegvoertuigen) op de luchthaven. Het RIVM is, in opdracht van het ministerie van I&W, als kennispartner bij het onderzoek betrokken. Het RIVM heeft in deze rol vooraf geadviseerd over de opzet en uitvoering van het meetprogramma en feedback gegeven op de eindrapportage.
Topics
TNO Identifier
959079
Publisher
TNO
Collation
66 p.
Place of publication
Petten