Werkdruk in het Onderwijs

report
TNO onderzoekt of er verschil is in werkdruk voor verschillende groepen, zoals het onderwijstype (primair onderwijs, voortgezet onderwijs), het type school (wel/geen achterstandsschool, wel niet een school in G5 gemeente), verschillende functies (management, docenten en onderwijsondersteunend personeel) en achtergrondkenmerken van de werknemers (leeftijd, geslacht, werkervaring, parttime/fulltime, wel/geen overwerk). Ook onderzoekt TNO de trend in werkdruk over de afgelopen jaren (van 2018 tot en met 2024) binnen de verschillende onderwijstypes en voor verschillende achtergrondkenmerken van werknemers.
Met behulp van deze gegevens kan TNO de volgende onderzoeksvragen beantwoorden:
1. Welke werknemers, gedefinieerd naar kenmerken, in het onderwijs ervaren de hoog-ste werkdruk?
2. Bij welke werknemers zien we de grootste stijging/daling in relatie tot werkdruk?
3. Welke werknemers rapporteren de meeste burn-out gerelateerde klachten?
4. Bij welke werknemers zien we de grootste stijging/daling in burn-out gerelateerde klachten?
N.B. De cijfers in deze rapportage zijn gebaseerd op de meest recente data. Voor de NEA data is dat 2024, voor de analyses waarin ook schoolkenmerken zijn meegenomen is dat 2023.
TNO Identifier
1021100
Publisher
TNO
Collation
83 p.
Place of publication
Leiden