Mentorlessen over Stress: Effectmeting kansrijke interventies in het onderwijs

report
Mentorlessen over Stress (MoS) is een schoolgericht preventieprogramma tegen stress dat jongeren van 12 tot 18 jaar helpt stress te reguleren door hun kennis, bewustzijn, attitude, appraisal en copingvaardigheden met betrekking tot stress te verbeteren. Voor deze studie is een gerandomiseerde gecontroleerde trial (RCT) uitgevoerd met meer dan 4.800 leerlingen van tien scholen om de effectiviteit, mechanismen, subgroepverschillen en implementatiefactoren van het programma te evalueren. MoS bestaat uit vier basislessen en vier optionele verdiepende lessen van 30 minuten, gegeven door getrainde schoolmentoren, met aparte versies voor onderbouw- en bovenbouwleerlingen. Het curriculum richt zich op het begrijpen van stress, het herkennen van stresssignalen, appraisal en copingstrategieën, waarbij principes uit de cognitieve gedragstherapie worden toegepast. Ouders worden betrokken via een informatiesessie van 90 minuten. De RCT omvatte 2.548 onderbouw- en 2.324 bovenbouwleerlingen van Nederlandse scholen. Klassen werden willekeurig toegewezen aan interventie- of controlegroepen, gestratificeerd naar onderwijsniveau. Gegevens werden verzameld bij leerlingen op baseline, direct na de interventie en 2,5 maanden later. Mentoren leverden ook gegevens over o.a. de implementatie van het programma.
TNO Identifier
1018678
Publisher
TNO ; Universiteit van Amsterdam ; Kohnstamm Instituut
Collation
65 p.
Place of publication
Leiden ; Amsterdam