Duurzame en innovatieve membraan reactor voor de productie van vliegtuigbrandstof. Openbare samenvatting

report
De luchtvaart is een industrie die bijzonder moeilijk koolstofvrij te maken is, omdat ze afhankelijk is van een specifiek mengsel van koolwaterstoffen. Oplossingen zoals waterstof en batterijen, die technische oplossingen zijn voor andere sectoren, kunnen niet de enige optie zijn voor de luchtvaart vanwege de vereiste balans tussen energiedichtheid, gewicht en andere technische vereisten. Er wordt voorspeld dat de technologieën pas na 2040 zinvol zullen zijn en hoogstwaarschijnlijk voor de toepassing van korte afstanden. Om koolstofvrij te worden, vertrouwt de luchtvaartindustrie daarom op de ontwikkeling van productieroutes voor duurzame vliegtuigbrandstoffen (SAF = Sustainable Aviation Fuels). SAF kan worden gewonnen uit biobased bronnen of via een synthetische route die begint met koolstofdioxide CO2 en groene waterstof H2. Vanwege de beperkte omvang van biohulpbronnen hebben synthetische routes het grootste potentieel om aan de marktvraag te voldoen. Dit project was gericht op het technisch mogelijk maken van een verbeterd synthetisch productie pad voor de productie van duurzame vliegtuigbrandstoffen. De route wordt verbeterd door de reactortechnologie voor de zogenaamde
‘Reverse Water-Gas Shift Reaction’ (RWGS) verder te brengen. In de RWGS-reactie wordt een mengsel van koolmonoxide CO en water gevormd vanuit CO2 en H2. De RWGS-reactie luidt als volgt: CO2 + H2 ↔ CO + H2O
Topics
TNO Identifier
1018615
Publisher
TNO
Collation
5 p.