De Development score (D score) in de jeugdgezondheidszorg praktijk: Ervaringen van JGZ-professionals met de workshop en casuïstiekbespreking, de gepercipieerde toegevoegde waarde en bevorderende en belemmerende factoren bij de implementatie van de D-score

other
Inleiding: TNO heeft de Development Score (D-score) ontwikkeld om de resultaten van het Van Wiechenonderzoek in één objectief, samenvattend getal te kunnen vertalen. Doel van dit onderzoek is inzicht krijgen in ervaringen van JGZ-professionals met de implementatiestrategie, de gepercipieerde toegevoegde waarde van de D-score en de bevorderende en belemmerende factoren die een rol kunnen spelen bij implementatie en gebruik van de D-score in de JGZ-praktijk. Methode: Een kleinschalig mixed methods design omvatte een vragenlijst onder gebruikers en niet-gebruikers van de D-score (input voor de topiclist) en, na een workshop en casuïstiekbespreking, elf semigestructureerde interviews onder niet-gebruikers, gevolgd door thematische analyse. Resultaten: De geïnterviewde JGZ-professionals zien de D-score als potentieel waardevol voor henzelf én ouders, vooral vanwege de visuele weergave van het ontwikkelingsverloop van het kind. Echter, de huidige implementatiestrategie lijkt ontoereikend voor het verkrijgen van de benodigde competenties voor toepassing van de D-score in de JGZ-praktijk. Aanvullende scholing, extra tijd binnen een consult en aanpassingen aan de gebruikersinterface worden als essentieel gezien. Conclusie: Voor succesvolle implementatie van de D-score is van belang aandacht te besteden aan randvoorwaarden zoals voldoende tijd, het vergroten van professionele competentie en vertrouwen, draagvlak binnen teams, gerichte aanpassingen aan de D-score en heldere communicatie richting ouders.
TNO Identifier
1017694
Publisher
S.l.
Collation
32 p.
Place of publication
S.n.