Over geluidhindernormen voor zeegaande schepen
article
Op zeegaande schepen komt veelvuldig geluidhinder voor. Een ongunstige plaats onder deze schepen neemt in deze het moderne snelle vrachtschip in. De reder van een dergelijk schip zal een zo groot mogelijk gedeelte van het schip trachten te behouden als ruimte voor lading. Dit heeft tot gevolg dat gestreefd wordt naar een zo gedrongen mogelijke bouw van de machinekamer. De boven de machinekamer opgetrokken accommodatie krijgt hierdoor eveneens een gedrongen karakter. Woon- en werkruimten bevinden zich daardoor in de onmiddellijke nabijheid van lawaaibronnen. Dit geldt met name voor het brugcomplex, dat, als een gevolg van de gedrongen bouw, soms gedeeltelijk wordt opgenomen in het schoorsteenlichaam. Het optreden van ernstlge klachten betreffende het door de schoorsteenmond uitgestraalde geluid gaf de stoot tot een onderzoek met het doel de geluidhinder terug te brengen tot op de situatie afgestemde redelijke proporties. Zowel voor de ontwerper van de lawaaibestrijdingsmiddelen als voor de eigenaar van het schip is het noodzakelijk over een in physisch meetbare grootheden uitgedrukt criterium voor het lawaai te bschikken ten einde misverstanden over de gewenste rust of het bereikte resultaat te vermijden.
TNO Identifier
267619
Source
Journaal Nederlands Akoestisch Genootschap(14), pp. 1-7.
Pages
1-7
Files
To receive the publication files, please send an e-mail request to TNO Repository.