Kernelementen in Ondersteuning van Jonge Kinderen met Ingrijpende Ervaringen of Ongunstige Opgroeiomstandigheden

report
Ingrijpende ervaringen of ongunstige opgroeiomstandigheden vormen een risico voor negatieve ontwikkelingsuitkomsten van kinderen. Om kinderen die opgroeien in deze kwetsbare omstandigheden vroegtijdig beter te ondersteunen is inzicht in de kernelementen van effectieve jeugdinterventies gewenst. Centraal in dit onderzoek stonden kernelementen van zes erkende, kindgerichte interventies voor jonge kinderen (4-8 jaar) met een verhoogd risico op mentale of gedragsproblemen ten gevolge van ingrijpende ervaringen of ongunstige opgroeiomstandigheden. Kernelementen van deze interventies werden in kaart gebracht via kwalitatieve analyse van interventiehandleidingen en semigestructureerde interviews met ontwikkelaars (n=5) en uitvoerende professionals (n=6). Hierbij is gebruik gemaakt van een aangepaste versie van de Sociale Vaardigheden Taxonomie (de Mooij et al., 2020). Activiteiten passend bij drie kernelementen bleken consistent een grote rol te spelen in deze ondersteuning: (1) psychoeducatie, (2) sociale steun, en (3) het vergroten van het interventie-effect. Opvallend is dat psychoeducatie en het vergroten van het interventie-effect de meeste nadruk krijgen in de theoretische basis zoals beschreven in interventie-handleidingen, terwijl uitvoerende professionals voornamelijk het belang van sociale steun onderschrijven. Dit benadrukt de relevantie van zowel theoretische als praktijkgerichte perspectieven bij het bepalen van de essentie in ondersteuning. De resultaten bieden inzicht in de werking van ondersteuning voor deze jonge, kwetsbare doelgroep.
TNO Identifier
1015299
Publisher
TNO
Collation
32 p.
Place of publication
Leiden