Handreiking Werken met ervaringen en ervaringskennis voor docenten Sociaal werk en Pedagogiek
report
In de sociale sector werken professionals die zelf allerlei ervaringen hebben. Die kunnen zowel positief als ontwrichtend zijn. Professionals willen zulke ervaringen (mogelijk) ook in het werken met cliënten/ouders en jeugdigen gebruiken. Precieze cijfers om hoeveel professionals met ontwrichtende en herstelervaringen het gaat, zijn er niet. Een deel van deze professionals heeft bewust gekozen voor een beroep in de sociale sector, om daarmee hun ervaringen constructief in te zetten. Het onderzoek Wanneer je als professional zelf ervaring hebt met huiselijk geweld of kindermishandeling (Vink et al., 2023) laat zien dat professionals, studenten en (voormalige) cliënten het wenselijk vinden dat professionals – onder voorwaarden – hun ervaringen inzetten in de hulpverlening. De belangrijkste reden hiervoor is de verwachte potentiële meerwaarde voor cliënten: ze voelen zich eerder begrepen en het geeft hen hoop dat zij uit hun moeilijke situatie kunnen komen. Professionals met ervaringen met huiselijk geweld of kindermishandeling menen beter te kunnen aansluiten bij de belevingswereld en behoeften van cliënten. Bovendien kan het cliënten hoop op verandering geven, wanneer zij professionals ontmoeten die zelf ervaring met ontwrichting en herstel hebben. Tegelijkertijd blijkt uit dit onderzoek dat professionals zoeken naar hoe zij op een professionele manier hun ervaringen kunnen inzetten (Vink et al., 2023). Bij velen van hen was er in de opleiding geen aandacht voor de eigen ervaringen en ervaringskennis. Ook studenten die op dit moment opgeleid worden, zeggen in de opleiding handvatten te missen hoe zij hun ervaringen professioneel kunnen benutten.
TNO Identifier
1015297
Publisher
Haagse Hogeschool, Sociaal Werk & Educatie ; TNO
Collation
28 p.
Place of publication
Zwolle ; Leiden etc