Innovaties in organisatorische werkstress interventies: een toepassing bij basisscholen

article
Werkstress is wereldwijd een groot probleem onder werknemers in het basisonderwijs. Veel leerkrachten ervaren een hoge werkdruk en kampen met stressklachten, wat kan leiden tot uitval en een verminderde onderwijskwaliteit.
Traditioneel wordt een participatieve organisatorische interventie beschouwd als de ‘gouden standaard’ voor het aanpakken van werkstress. Dit betekent dat er op basis van een participatief proces maatregelen worden genomen op
organisatieniveau om de bron van het probleem, namelijk de werkstressoorzaken aan te pakken. Echter, in de praktijk blijkt deze aanpak vaak minder effectief dan verwacht. Het doel van mijn promotieonderzoek, waarop ik op 16 januari 2025 promoveerde aan de Vrije Universiteit Amsterdam, was om beter te begrijpen hoe organisatorische interventies ontwikkeld en geïmplementeerd kunnen worden om werkstress op scholen in het basisonderwijs effectief aan te pakken.
TNO Identifier
1013405
Source
Tijdschrift voor Human Factors, 50(1), pp. 25-27.
Pages
25-27