Assessment of sustainable charging operations of Mekante Diek's construction equipment

report
Dit onderzoek betreft een bouwproject dat zich richt op de dijkversterking tussen Tiel en Waardenburg. De samenwerkende partijen in dit project Ploegam, Dura Vermeer en Van Oord (gezamenlijk bekend als Mekante Diek) willen het dijkversterkingsproject zo duurzaam mogelijk uitvoeren. Onder andere is besloten om het dijkversterkingsproject grotendeels uit te voeren met emissievrije (Zero Emissie, ZE) machines. Daarmee is het een van de eerste grootschalige bouwprojecten in Nederland die grotendeels met ZE-machines en ZE-voertuigen wordt uitgevoerd. Het Mekante Diek project richt zich ook op het creƫren van een praktische, duurzame en betaalbare laadinfrastructuur voor bouwplaatsen. Hiervoor is door WattHub een laadplein ontwikkeld nabij de dijkversterkingslocatie. Het WattHub-laadplein beschikt over 36 DC-laadpunten (gelijkstroom) met een capaciteit van maximaal 400 kW per laadpunt. Daarnaast zijn er zes AC-aansluitingen (wisselstroom) die tot 250 kW kunnen leveren. Het laadplein is direct verbonden met drie windturbines en indirect verbonden met een zonnepark, waardoor hernieuwbare energie direct kan worden gebruikt tijdens het laden. Bij afwezigheid van energie uit deze bronnen zorgt een
netaansluiting voor elektriciteit naar het laadplein. Hoewel de laadfaciliteiten bij WattHub voornamelijk het elektrische bouwmaterieel voor het dijkversterkingsproject ondersteunen, kunnen ook externe partijen gebruik maken van de faciliteit.
TNO Identifier
1001738
Publisher
TNO
Collation
56 p.
Place of publication
Den Haag