EMS-protocol Emissies door verbrandingsmotoren van varende en manoeuvrerende zeeschepen op het Nederlands grondgebied
report
Dit rapport geeft een beschrijving van de methode die wordt gevolgd
voor de berekening van de emissies van koolstofdioxide (CO2),
stikstofoxiden (NOx), koolstofmonoxide (CO), stof (PM), vluchtige
organische stoffen (VOS) en zwaveldioxide (SO2) door motoren van
zeeschepen op Nederlands grondgebied. De resultaten worden jaarlijks
gebruikt voor de Nederlandse Emissieregistratie.
Er wordt hierbij een functioneel onderscheid gehanteerd tussen
buitengaats varen op ontwerpsnelheid (onderdeel A), manoeuvreren in
aanloop naar de havens (onderdeel B) en stilliggen (onderdeel C). Deze
onderdelen vormen op zichzelf staande onderdelen. In dit rapport staat
onderdeel C beschreven.
In dit protocol wordt binnen bovengenoemde onderdelen tevens
onderscheid gemaakt tussen hoofdmotoren en hulpmotoren.
Hoofdmotoren zijn bedoeld voor de voortstuwing van het schip.
Hulpmotoren zijn nodig voor manoeuvreren (boegschroefmotoren) en
het opwekken van elektriciteit (generatoren) voor de bedrijfsvoering en
de huisvesting van bedienend personeel of in passagiers in geval van
veerboten
voor de berekening van de emissies van koolstofdioxide (CO2),
stikstofoxiden (NOx), koolstofmonoxide (CO), stof (PM), vluchtige
organische stoffen (VOS) en zwaveldioxide (SO2) door motoren van
zeeschepen op Nederlands grondgebied. De resultaten worden jaarlijks
gebruikt voor de Nederlandse Emissieregistratie.
Er wordt hierbij een functioneel onderscheid gehanteerd tussen
buitengaats varen op ontwerpsnelheid (onderdeel A), manoeuvreren in
aanloop naar de havens (onderdeel B) en stilliggen (onderdeel C). Deze
onderdelen vormen op zichzelf staande onderdelen. In dit rapport staat
onderdeel C beschreven.
In dit protocol wordt binnen bovengenoemde onderdelen tevens
onderscheid gemaakt tussen hoofdmotoren en hulpmotoren.
Hoofdmotoren zijn bedoeld voor de voortstuwing van het schip.
Hulpmotoren zijn nodig voor manoeuvreren (boegschroefmotoren) en
het opwekken van elektriciteit (generatoren) voor de bedrijfsvoering en
de huisvesting van bedienend personeel of in passagiers in geval van
veerboten
Topics
TNO Identifier
1006625
Collation
42 p.