Challenge-based learning voor Leven Lang Ontwikkelen van individu, organisatie en maatschappij: onderdeel van het kennisinvesteringsprogramma “Labour Market Innovation”
report
Een leven lang ontwikkelen (LLO) is essentieel om uitdagingen op de arbeidsmarkt en in de samenleving het hoofd te bieden (zie o.a. OECD, 2023; ILO, 2023; Ministerie van OCW, 2023; Ministerie van SZW, 2023). We moeten ons aanpassen aan klimaatverandering en zoveel mogelijk verduurzamen om ervoor te zorgen dat onze leefomgeving toekomstbe-stendig blijft. Snelle technologische ontwikkelingen, zoals kunstmatige intelligentie, vragen om het bijhouden en verbeteren van onze digitale kennis en vaardigheden. Tegelijkertijd zullen we ook vaker samenwerken met technologie, omdat het wordt ingezet als manier om personeelstekorten op te vangen en/of arbeidsproductiviteit te verhogen. Tot slot vra-gen de huidige personeelstekorten in veel sectoren ook om slimmer werken, met behulp van sociale innovatie, om werkplezier en inzetbaarheid van werkenden én concurrentie-vermogen en productiviteit van organisaties te behouden en/of te versterken (SER, 2023; Oeij et al., 2024). Het formele onderwijs speelt een belangrijke rol bij het vanzelfsprekend maken van LLO voor iedereen. Dat begint al in het funderend en initieel onderwijs, waar jonge mensen ‘leren leren’ en competenties zoals eigen regie en wendbaarheid ontwikkelen. Ook het formele vervolgonderwijs (mbo, hbo, wo) is van grote waarde bij LLO. Om LLO hier opti-maal tot haar recht te laten komen, is echter een veranderende rol van het formele ver-volgonderwijs nodig (Ministerie van OCW, 2023). Hiervoor worden al verschillende initiatie-ven genomen, zoals verbreding van de wettelijke taak van het formele onderwijs, het be-vorderen van het gebruik van microcredentials en certificaten en het wetsvoorstel Leeruit-komsten in het hoger onderwijs.
TNO Identifier
1002883
Publisher
TNO
Collation
34 p.