Exploratory research into a NOx test for the periodic inspection of diesel vehicles

report
Moderne dieselvoertuigen zijn uitgerust met emissiereductiesystemen om de schadelijke stikstofoxide-emissies te verlagen die door de dieselmotoren worden geproduceerd. Zowel in de EU als in Nederland is er momenteel in de periodieke keuring geen test om te controleren of deze NOX-reductiesystemen naar behoren functioneren. Hierdoor vallen eventuele defecten of geknoei aan deze systemen niet op tijdens de periodieke keuring. Als reparaties of onderhoud uitblijven, is het gevolg daarvan dat deze voertuigen buitensporige hoeveelheden NOX uitstoten, vergelijkbaar met oudere dieselvoertuigen van tientallen jaren geleden. Om periodiek de goede werking van NOX-reductiesystemen met AdBlue te controleren, onderzoekt DG-JRC (Joint Research Centre - Europese Commissie) in samenwerking met CITA (Internationale Commissie voor Voertuiginspectie) de haalbaarheid van een ‘NOX hot idle test’, een stationaire uitlaatgastest voor dieselvoertuigen. Deze test omvat de meting van de NOX-concentratie in de uitlaat tijdens stationair draaien van de dieselmotor, terwijl het NOX-reductiesysteem op werktemperatuur is. Voorafgaand aan de test moet het NOX reductiesysteem worden opgewarmd. Een gemeten NOX-concentratie boven een bepaalde drempelwaarde zou duiden op een defect systeem wat leidt tot overmatige NOX-uitstoot tijdens rijden op de weg.
Topics
TNO Identifier
1002259
Publisher
TNO
Collation
56 p.
Place of publication
Den Haag