Real-world emissons of temperature-controlled transport in the Netherlands
report
In 2023 presenteerde het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat een plan van aanpak voor de verduurzaming van geconditioneerd transport. Om een beter inzicht te krijgen in de uitlaatgasemissies en de inzet van koelsystemen bij geconditioneerd transport over de weg, heeft het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat aan TNO gevraagd daar onderzoek naar te verrichten. Dit rapport geeft een tussentijds overzicht van de meetresultaten. De rapportage geeft ook een voorlopige inschatting van de verwachte impact van de meetresultaten op de emissietotalen door koelsystemen in geconditioneerd transport over de weg in Nederland. Door te meten is een voorlopig (verbeterd) beeld verkregen van de NOx- en CO2-uitstoot van diesel aangedreven koelmachines op vrachtwagens in Nederland. Daarmee zijn de emissiefactoren voor koelmachines bijgesteld en zijn ze betrouwbaarder. Emissiefactoren zijn kengetallen voor de gemiddelde uitstoot per machine. Deze worden gebruikt om de totale emissie van geconditioneerd transport over de weg in Nederland te schatten. Op basis van de meetresultaten wordt verwacht dat de huidige emissiefactor voor NOx-emissies van koelmachines omlaag kan worden bijgesteld. Ten gevolge van deze aanpassingen is het de verwachting dat de huidige inschatting van 4,6 kton aan NOx-emissies door koelmachines op de weg met ruim een factor twee naar beneden gaat. Voor de CO2-uitstoot (0,3 Mton) wordt geen grote wijziging verwacht ten gevolge van de gemeten uitstoot. Voor fijnstof zijn vooralsnog geen metingen uitgevoerd binnen dit onderzoek. De voorgestelde emissiefactor en de totale emissies zijn voorlopig en nog niet vastgesteld door de taakgroep Verkeer en Vervoer van de Emissieregistratie.
Topics
TNO Identifier
1000366
Publisher
TNO
Collation
43 p.
Place of publication
Den Haag