Het systeem benutten bij de ondersteuning van moeders in de bijstand: handreiking
report
In de wijze waarop klantmanagers moeders in de bijstand richting werk begeleiden ligt de nadruk primair op het versterken van het gedrag, de keuzes, de kennis en vaardigheden van de moeders. Dit is een gemiste kans, want juist in het systeem liggen aanknopingspunten voor het verbeteren van de economische veerkracht van moeders.
Willen we moeders duurzaam laten (re)integreren op de arbeidsmarkt, dan moet namelijk ook het systeem om de moeders heen veranderen en niet alleen de moeders zelf. Hiervoor is het noodzakelijk dat er inzicht is in hoe dit systeem eruitziet, en waar zich in het systeem belemmeringen en kansen voordoen. Alleen dan is het mogelijk om het systeem juist in te zetten ten gunste van de moeder of in ieder geval rekening te houden met hoe het systeem het gedrag en de keuzes van de moeders en andere spelers in het systeem beïnvloedt. Deze handreiking heeft tot doel om klantmanagers meer systemisch te laten werken. In de handreiking visualiseren we hoe het ecologische systeem rondom moeders in de bijstand eruitziet en met welke spelers de moeders te maken hebben. Vervolgens vertalen we dit in handvatten voor klantmanagers bij de begeleiding en ondersteuning van moeders in de bijstand op weg naar werk. We geven antwoord op de vraag hoe jij als klantmanager, samen met de moeder, meer grip kan krijgen op de invloed van haar omgeving op haar kansen om duurzaam aan het werk te gaan.
Willen we moeders duurzaam laten (re)integreren op de arbeidsmarkt, dan moet namelijk ook het systeem om de moeders heen veranderen en niet alleen de moeders zelf. Hiervoor is het noodzakelijk dat er inzicht is in hoe dit systeem eruitziet, en waar zich in het systeem belemmeringen en kansen voordoen. Alleen dan is het mogelijk om het systeem juist in te zetten ten gunste van de moeder of in ieder geval rekening te houden met hoe het systeem het gedrag en de keuzes van de moeders en andere spelers in het systeem beïnvloedt. Deze handreiking heeft tot doel om klantmanagers meer systemisch te laten werken. In de handreiking visualiseren we hoe het ecologische systeem rondom moeders in de bijstand eruitziet en met welke spelers de moeders te maken hebben. Vervolgens vertalen we dit in handvatten voor klantmanagers bij de begeleiding en ondersteuning van moeders in de bijstand op weg naar werk. We geven antwoord op de vraag hoe jij als klantmanager, samen met de moeder, meer grip kan krijgen op de invloed van haar omgeving op haar kansen om duurzaam aan het werk te gaan.
TNO Identifier
1000954
Publisher
TNO
Collation
44 p.
Place of publication
Leiden