Emissies van benzo(a)pyreen op Nederlandse luchthavens door uitstoot van vliegtuigen

report
Om de concentraties van verontreinigende stoffen in de buitenlucht op en rond luchthavens te berekenen is meer inzicht nodig. Dan gaat het met name om inzicht in de emissies van vliegtuigen die op de luchthavens landen, worden afgehandeld en weer opstijgen. Deze emissies worden jaarlijks op landelijk niveau berekend in het kader van de Emissieregistratie. NLR voert in opdracht van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat berekeningen uit aan de luchtkwaliteit rondom luchthavens. TNO is gevraagd om de emissies van benzo(a)pyreen (B(a)P) aan te leveren voor de vijf grootste luchthavens in Nederland. Voor deze specifieke berekeningen is het onderscheid naar de verschillende vluchtfases relevant. In deze studie is de huidige berekeningsmethode, zoals gehanteerd in de Emissieregistratie, vergeleken met een verbeterde methode op basis van nieuwe wetenschappelijke inzichten om de emissies van benzo(a)pyreen te bepalen per luchthaven en per vluchtfase voor het jaar 2019, waarbij emissies boven 3000 voet (ruim 900 meter) niet worden meegenomen. Uit het uitgevoerde onderzoek blijkt dat in de verbeterde methode (gebaseerd op recente refereerbare bronnen) een beduidend hogere emissie van B(a)P wordt berekend dan in de tot op heden gehanteerde methode (gebaseerd op historische aannames). De verbeterde methode geeft aanleiding om de methode ook in de Emissieregistratie toe te passen.
Topics
TNO Identifier
1000294
Publisher
TNO
Collation
13 p.
Place of publication
Utrecht