Risico's in parkeergarages ten gevolge van elektrisch en waterstof aangedreven personenauto's. Internationale Inventarisatie

report
In verband met de verduurzaming van de energievoorziening treedt er een verschuiving op van fossiele brandstof aangedreven personenauto’s1 naar elektrisch en waterstof aangedreven personenauto’s. Dit kan gevolgen hebben voor de wijze waarop de brandveiligheid in parkeergarages in de nabije toekomst gegarandeerd zal worden. Dit, omdat de brandscenario’s en de daarbij behorende risico’s voor elektrisch en waterstof aangedreven personenauto’s afwijkt van die van op fossiele brandstof aangedreven personenauto’s. In dit kader heeft het
ministerie van BZK aan TNO de opdracht gegeven om na te gaan wat uit de literatuur bekend is over deze risico’s en hoe in de bouwregelgeving van andere landen rekening is gehouden met deze veranderende risico’s in parkeergarages. In hoofdstuk 2 is op basis van resultaten van in de literatuur beschikbare onderzoeken een nadere analyse gegeven van de van belang zijnde risico’s. In hoofdstuk 3 zijn de resultaten gegeven van een onderzoek op basis van een vragenlijst voorgelegd aan de leden van de Inter-jurisdictional Regulatory Collaboration Committee (IRCC), waarin is nagegaan hoe in de bouwregelgeving van de landen die de leden vertegenwoordigen, rekening wordt gehouden met deze veranderende risico’s in parkeergarages. Omdat deze risico’s nog maar beperkt of niet zijn meegenomen in de bestaande bouwregelgeving, is tevens nagegaan of en
welke acties in deze landen voorzien zijn om tot een inventarisatie van risico’s te komen.
TNO Identifier
873464
Publisher
TNO
Collation
35 p.
Place of publication
Delft