Inventarisatie van de niet-technische belemmeringen inzake het regenereren van autokatalysatoren
report
In de komende jaren (1995-2000) zal het aanbod aan gebruikte katalysato ren van personenauto’s sterk toenemen tot meer dan 400.000 stuks per jaar. De ver werking van deze katalysatoren is momenteel gericht op de recycling van de metalen mantel en de kleine hoeveelheid edelmetaal op de drager; de overige componenten worden als reststof gestort. In beginsel is het ook mogelijk gebruikte autokatalysatoren dusdanig te behandelen dat zij nogmaals in het uitlaatsysteem van personenauto’s zijn te monteren. Hierdoor is sprake van volledig produkthergebruik, met waarschijnlijk zowel economische als milieuhygiënische voordelen (lager energieverbruik, minder afval en een lager grond stoffengebruik). Onderzocht is in hoeverre er niet-technische belemmeringen bestaan, die het op de markt brengen van de geregenereerde autokatalysatoren kunnen bemoeilijken. Aan dacht is gegeven aan de economische, logistieke, milieuhygiënische, sociaal-maat schappelijke, wettelijke en beleidsmatige aspecten bij zowel de inzameling, de regeneratie als de afzet van autokatalysatoren. De studie heeft geen niet-technische belemmeringen kunnen identificeren die de ver dere ontwikkeling van een regeneratieproces kunnen blokkeren ofsterk bemoeilijken. Wel zijn er onzekerheden geconstateerd, die het commerciële succes kunnen beïn vloeden. Vooral de omvang van de vraag naar geregenereerde katalysatoren is onze ker; deze hangt op haar beurt weer af van de effectieve levensduur van katalysatoren en de toekomstige ontwikkelingen in de APK. Verwacht wordt dat geregenereerde katalysatoren hoofdzakelijk de vervangingsmarkt zullen bedienen.
Topics
TNO Identifier
254068
Publisher
TNO
Collation
40 p.
Place of publication
Apeldoorn