Invloed van weggeometrie op de concentratie van luchtverontreinigende stoffen op en langs de weg

report
In verband met de overschrijding van Algemene Maatregelen van Bestuur grens- en richtwaarden voor luchtkwaliteit in woonsituaties heeft Rijkswaterstaat be hoefte aan een instrument om de concentraties van luchtverontreinigende stoffen in complexe geometriƫn te bepalen. In dit onderzoek is onderzocht in hoeverre nume rieke simulatie van de stroming (CFD) hiervoor geschikt is. In het project is een tweedimensionaal wegmodel ontwikkeld, dat in staat is de con centraties van verontreinigende stoffen te berekenen op en nabij een snelweg. Het model houdt daarbij rekening met de aanwezigheid van rijdend wegverkeer, als gevolg waarvan extra menging optreedt. De extra menging wordt gerealiseerd door het mo delleren van de turbulentie die door het rijdend wegverkeer wordt gegenereerd. Met behulp van het model is het mogelijk om de verspreiding langs verschillende soorten wegproftelen door te rekenen. Het tweedimensionale model is gevalideerd aan de hand van windtunnelmetingen aan een wegmodel in vlak terrein en aan een weg met verlaagde ligging. Om te kunnen beoordelen in hoeverre de tweedimensionale modellering een correct beeld geeft van de werkelijkheid is de omstroming van een enkel voertuig (stilstaand en rijdend) gemodelleerd. Hierbij is gekeken naar de verspreiding van de uitlaatgassen en naar de produktie van turbulentie door het rijdende voertuig. Het onderzoek heeft geresulteerd in inzichtin de verspreiding van uitlaatgassen achter een enkel voertuig. In het onderzoek zijn een groot aantal windtunnelmetingen ver richt die kunnen worden gebruikt ter validatie van berekeningen. Bovendien geven de windtunnelmetingen inzicht in de verspreiding van verontreinigende stoffen bij een weg in vlak terrein en bij een verdiept gelegen weg. Het tweedimensionale model is in staat gebleken het algemene verloop van de wind tunnelmetingen te reproduceren. Rekening houdend met een aantal onzekerheden in de meetgegevens is het resultaat van deze berekeningen goed te noemen. Met behulp van het tweedimensionale wegmodel is een aantal parameters gevarieerd, namelijk de taludhelling en de terreinruwheid en is de invloed van deze parameters onderzocht. Uit deze berekeningen blijkt dat de invloed van de taludhelling relatief klein is, terwijl de invloed van de ruwheid een aanzienlijke invloed heeft op de ver spreiding van verontreinigen
Topics
TNO Identifier
254066
Publisher
TNO
Collation
132 p.
Place of publication
Apeldoorn