NOx high emitters in the Dutch fleet. Characterizing the problem and researching methods for recognizing petrol high emitters
report
Eerdere onderzoeken1,2 uitgevoerd door TNO in opdracht van het Ministerie van
Infrastructuur en Waterstaat hebben laten zien dat de Nederlandse vloot benzinevoertuigen
bevat die sterk verhoogde NOx emissies hebben. Naar aanleiding hiervan is binnen de
programmatische samenwerking tussen het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en
TNO op het gebied van voertuigemissies vervolgonderzoek uitgevoerd. Doel hiervan was
om meer inzicht te verkrijgen in het aandeel van deze voertuigen in het wagenpark, de
hoogte van de emissies van deze voertuigen op de weg en het verkennen van
mogelijkheden tot betere detectie van voertuigen met een verhoogde NOx emissie.
Dit onderzoek bestaat uit vier delen rond hetzelfde thema. De resultaten hiervan zijn
samengevat in dit rapport.
NOx emissies van de benzinevloot door middel van pluimmetingen
In voorgaand onderzoek zijn de emissies van voertuigen op individuele basis uitgebreid
getest en hoewel dit een gedetailleerd inzicht geeft in het emissiegedrag van elk
doorgemeten voertuig, bood dit onvoldoende statistische basis voor het bepalen van de
impact van de gemeten voertuigen met verhoogde NOx emissies op het totaal. TNO heeft
derhalve een nieuwe methode ontwikkeld voor het uitvoeren van pluimmetingen op de
weg en deze methode ingezet tijdens dit onderzoek. Pluimmeting is een vorm van ‘meten
op afstand’. Voor metingen aan voertuigen op de openbare weg is een voertuig speciaal
uitgerust met instrumenten om de emissies van vele voertuigen in korte tijd te kunnen
meten, de snuffelbus.
De resultaten van 120 gemeten personenvoertuigen biedt een eerste inzicht in de NOx
emissies van de benzine- en dieselvoertuigen in de Nederlandse vloot. De eerste resultaten
bevestigden de verwachting dat de NOx emissies stijgen met kilometerstand, maar ook dat
er een grote spreiding van de NOx emissies is bij voertuigen met lage kilometerstanden.
Dit is echter een tussenresultaat, de snuffelbus wordt in 2024 ingezet om meer voertuigen
met deze speciale methode te meten.
Infrastructuur en Waterstaat hebben laten zien dat de Nederlandse vloot benzinevoertuigen
bevat die sterk verhoogde NOx emissies hebben. Naar aanleiding hiervan is binnen de
programmatische samenwerking tussen het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en
TNO op het gebied van voertuigemissies vervolgonderzoek uitgevoerd. Doel hiervan was
om meer inzicht te verkrijgen in het aandeel van deze voertuigen in het wagenpark, de
hoogte van de emissies van deze voertuigen op de weg en het verkennen van
mogelijkheden tot betere detectie van voertuigen met een verhoogde NOx emissie.
Dit onderzoek bestaat uit vier delen rond hetzelfde thema. De resultaten hiervan zijn
samengevat in dit rapport.
NOx emissies van de benzinevloot door middel van pluimmetingen
In voorgaand onderzoek zijn de emissies van voertuigen op individuele basis uitgebreid
getest en hoewel dit een gedetailleerd inzicht geeft in het emissiegedrag van elk
doorgemeten voertuig, bood dit onvoldoende statistische basis voor het bepalen van de
impact van de gemeten voertuigen met verhoogde NOx emissies op het totaal. TNO heeft
derhalve een nieuwe methode ontwikkeld voor het uitvoeren van pluimmetingen op de
weg en deze methode ingezet tijdens dit onderzoek. Pluimmeting is een vorm van ‘meten
op afstand’. Voor metingen aan voertuigen op de openbare weg is een voertuig speciaal
uitgerust met instrumenten om de emissies van vele voertuigen in korte tijd te kunnen
meten, de snuffelbus.
De resultaten van 120 gemeten personenvoertuigen biedt een eerste inzicht in de NOx
emissies van de benzine- en dieselvoertuigen in de Nederlandse vloot. De eerste resultaten
bevestigden de verwachting dat de NOx emissies stijgen met kilometerstand, maar ook dat
er een grote spreiding van de NOx emissies is bij voertuigen met lage kilometerstanden.
Dit is echter een tussenresultaat, de snuffelbus wordt in 2024 ingezet om meer voertuigen
met deze speciale methode te meten.
Topics
TNO Identifier
996206
Publisher
TNO
Collation
39 p.
Place of publication
Den Haag