Binnenvaart bij laag water op de Rijn

report
In 2018 lag de binnenvaart op de Rijn wekenlang vrijwel stil door laag water. Enkele jaren daarna , in 2022, bereikten de waterstanden op de Rijn een historisch dieptepunt. De verwachting voor de toekomst is dat laag (en hoog) water vaker voor zullen komen omdat het klimaat verandert. Daarom is het noodzakelijk om na te denken over de gevolgen hiervan en over hoe men in de Rijnlanden hiermee kan omgaan. Binnenvaart is een belangrijke manier van vervoer voor Noordwest-Europa. In Nederland vindt ongeveer 40% van het totaal aan ton-kilometers goederenvervoer per binnenvaart plaats, en ongeveer 50% van alle goederen die in de havens van Amsterdam en Rotterdam aankomen, vervolgen hun weg naar het achterland via de binnenvaart [1]. Bedrijven hebben zich langs grote vaarwegen gevestigd om te kunnen profiteren van goedkoop en betrouwbaar vervoer via de binnenvaart
Topics
TNO Identifier
992158
Publisher
TNO
Collation
35 p.
Place of publication
Den Haag