Klimaatneutrale luchtvaart in 2050: verkenning van beelden en paden daar naartoe
report
Luchtvaart is verantwoordelijk voor een significant deel van de mondiale uitstoot van broeikasgassen. Het huidige Europese beleid stelt voor dat in 2050 70% van de getankte in Europa vliegtuigbrandstof duurzaam is (SAF). Deze bijmengverplichting is een serieuze stap richting klimaatneutrale luchtvaart. Het rapport laat zien dat het beleid in 2050 aangescherpt kan worden om volledig CO2-vrij en (bijna) klimaatneutraal te vliegen. Het beleid, de technologie en de compromissen worden uitgebreid besproken. In het rapport wordt gekeken naar de pijplijn van technologieën en maatregelen die al bestaan en die worden verwacht te ontwikkelen in de toekomst als noodzakelijke stappen voor klimaatneutrale luchtvaart in 2050. Het klimaatneutraal maken van vliegtuigbrandstof is de belangrijkste maatregel in de luchtvaart. Dat kan praktisch met biobrandstoffen of synthetische brandstoffen, of over enkele decennia met een inzet van geavanceerde energiedragers zoals waterstof. Nieuwere generaties vliegtuigen zullen de trend van verbeterde brandstofefficiëntie voortzetten. In combinatie met efficiëntere luchtvaartoperaties zal er minder energie nodig zijn om mensen en goederen naar hun bestemming te vervoeren. Er wordt ook aandacht besteed aan het verminderen van klimaateffecten van de luchtvaart die niet gerelateerd zijn aan CO2, zoals condenssporen.
TNO Identifier
992767
Publisher
TNO ; Planbureau voor de Leefomgeving
Collation
58 p.
Place of publication
Den Haag