De energietransitie en het risico op vervoersarmoede: een microdata-analyse van huishoudens met laag inkomen en hoge brandstofkosten
report
Deze studie brengt in kaart hoeveel huishoudens in Nederland potentieel kwetsbaar zijn voor de gevolgen van de energietransitie op het gebied van mobiliteit. In de energietransitie wordt van huishoudens verwacht dat ze hun energieconsumptie reduceren en verduurzamen. Dit vraagt zowel om adoptie van groene technologieën (bijvoorbeeld een warmtepomp of een elektrisch voertuig) als om gedragsverandering (bijvoorbeeld ander stook- of reisgedrag). Huishoudens verschillen in de mate waarin ze deze opgave aankunnen, omdat de uitgangspositie van huishoudens onderling verschilt. Verschillen in bijvoorbeeld inkomen, woningkenmerken, locatie en reisbestemmingen, zorgen ervoor dat sommige huishoudens makkelijker kunnen deelnemen aan de energietransitie dan andere huishoudens. Tegen deze achtergrond brengt TNO, in samenwerking met het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS), sinds enkele jaren energiearmoede in kaart (CBS 2023, Mulder et al. 2021; 2023a; 2023b). In het verlengde hiervan verkent deze studie voor het eerst in Nederland het risico op vervoersarmoede in de context van de energietransitie. We rekenen daartoe uit hoeveel huishoudens met een brandstofauto een (zeer) laag inkomen en weinig financieel vermogen hebben, veel kilometers rijden en dus hoge brandstofkosten hebben, en bovendien op een per OV slecht bereikbare locatie wonen. Het is niet vanzelfsprekend dat deze huishoudens op eigen kracht kunnen deelnemen aan de transitie naar duurzame mobiliteit.
TNO Identifier
993418
Publisher
TNO
Collation
14 p.
Place of publication
Amsterdam, Nederland