Reductiepotentieel van de milieu- en klimaatimpact van binnenvaart - Meten op Schepen
report
De huidige studie is gebaseerd op ruim een jaar aan monitoringsdata van 19 binnenvaartschepen van verschillende typen (container, bulk, en tanker) en grootte (CEMT klasse IV tot VI), met elke twee seconden gedetailleerde en instantaan informatie over brandstofverbruik, belading, snelheid en andere data over de omstandigheden zoals diepgang en stroming. De schepen worden in dit rapport aangeduid met de combinatie van type en grootteklassen bijvoorbeeld: C-IV-1, is het eerste Containerschip met CEMT klasse IV.
Sommige schepen zijn koppelverbanden, en worden aangeduid met een de letter âKâ. Deze data zijn in een opdracht voor Topsector Logistiek verzameld door Covadem en Shipping Technology, en beschikbaar gemaakt aan TNO voor analyses, ook in opdracht van Topsector logistiek. Het doel van de analyses is om een goed kwantitatief beeld te krijgen van de factoren die invloed hebben op het brandstofverbruik, en daarmee CO2-uitstoot, en inzicht in de mogelijkheden om deze uitstoot daarvan te verminderen. Het was ook de bedoeling om de NOx-uitstoot te koppelen aan dezelfde operationele factoren, maar dat bleek onvoldoende nauwkeurig te zijn en daarvoor is onvoldoende kwalitatieve data verzameld.
Sommige schepen zijn koppelverbanden, en worden aangeduid met een de letter âKâ. Deze data zijn in een opdracht voor Topsector Logistiek verzameld door Covadem en Shipping Technology, en beschikbaar gemaakt aan TNO voor analyses, ook in opdracht van Topsector logistiek. Het doel van de analyses is om een goed kwantitatief beeld te krijgen van de factoren die invloed hebben op het brandstofverbruik, en daarmee CO2-uitstoot, en inzicht in de mogelijkheden om deze uitstoot daarvan te verminderen. Het was ook de bedoeling om de NOx-uitstoot te koppelen aan dezelfde operationele factoren, maar dat bleek onvoldoende nauwkeurig te zijn en daarvoor is onvoldoende kwalitatieve data verzameld.
Topics
TNO Identifier
992175
Publisher
TNO
Collation
86 p.
Place of publication
Den Haag