Emissiemetingen Stadler passagierstrein met diesel en HVO
report
TNO heeft op verzoek van ProRail uitlaatemissies gemeten van een Arriva passagierstrein
tijdens de dienstregeling in de Achterhoek. De emissiemetingen zijn uitgevoerd in het
kader van een onderzoeksprogramma naar emissies van mobiele bronnen dat TNO uitvoert
in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. In opdracht van Prorail
zijn de meetresultaten verder uitgewerkt om specifieke onderzoeksvragen vanuit ProRail te
kunnen beantwoorden. De focus in dit onderzoek waren de stikstofemissies (NOx en NH3).
Er zijn zowel metingen uitgevoerd met reguliere diesel als met HVO.
De metingen in de meetcampagne zijn uitgevoerd aan een zogenaamd “drie-bak” treinstel.
Deze treinstellen van Stadler GTW zijn uitgerust met twee Deutz dieselmotoren, met
emissieklasse Stage IIIB. Ten behoeve van de meetcampagne van 16 augustus 2023 tot
8 september 2023 zijn in de uitlaat sensoren geplaatst. De data van deze sensoren zijn in de
analyse gecombineerd met detailgegevens van de motor, waaronder het brandstofverbruik.
De meetresultaten van het “drie-bak” treinstel zijn ook gebruikt om emissiecijfers voor een
“twee-bak” treinstel af te leiden
tijdens de dienstregeling in de Achterhoek. De emissiemetingen zijn uitgevoerd in het
kader van een onderzoeksprogramma naar emissies van mobiele bronnen dat TNO uitvoert
in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. In opdracht van Prorail
zijn de meetresultaten verder uitgewerkt om specifieke onderzoeksvragen vanuit ProRail te
kunnen beantwoorden. De focus in dit onderzoek waren de stikstofemissies (NOx en NH3).
Er zijn zowel metingen uitgevoerd met reguliere diesel als met HVO.
De metingen in de meetcampagne zijn uitgevoerd aan een zogenaamd “drie-bak” treinstel.
Deze treinstellen van Stadler GTW zijn uitgerust met twee Deutz dieselmotoren, met
emissieklasse Stage IIIB. Ten behoeve van de meetcampagne van 16 augustus 2023 tot
8 september 2023 zijn in de uitlaat sensoren geplaatst. De data van deze sensoren zijn in de
analyse gecombineerd met detailgegevens van de motor, waaronder het brandstofverbruik.
De meetresultaten van het “drie-bak” treinstel zijn ook gebruikt om emissiecijfers voor een
“twee-bak” treinstel af te leiden
Topics
TNO Identifier
991141
Publisher
TNO
Collation
27 p.
Place of publication
Den Haag