Transitiepaden Schoon en Emissieloos Bouwen (SEB)

report
Deze notitie beschrijft de methodiek en de uitkomsten van de doorrekening van
de emissie-eisen volgens de routekaart uit het programma Schoon en Emissieloos
Bouwen (SEB). Binnen SEB zijn emissie-eisen opgesteld om het traject naar een
schone en emissieloze bouwsector in 2030 vorm te geven. De emissie-eisen zijn
opgesteld voor diverse materieeltypen in de bouwuitvoeringsfase, namelijk mobiele
werktuigen, specialistisch spoorbouwmaterieel, wegvoertuigen voor bouwtransport
en schepen in de waterbouw. Per tijdsperiode zijn eisen voorgeschreven om de
inzet van bouwmaterieel te verduurzamen. Daaraan zijn doelstellingen op het
gebied van CO2 en luchtverontreinigende stoffen (stikstofoxides en fijnstof)
gekoppeld. De routekaart SEB is op het moment van schrijven nog niet definitief
vastgesteld. Deze rapportage is gebaseerd op een conceptversie uit oktober 2022.
Op verzoek van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat heeft TNO een
doorrekening gemaakt van het reductiepotentieel van de geschetste paden op de
emissies van NOx, fijnstof en CO2. Deze notitie licht voor elk materieeltype toe hoe
de doorrekening tot stand is gekomen en welke aannames en uitgangspunten
hieraan ten grondslag liggen. De doorrekening is aan het begin van 2022 gemaakt
op basis van toen beschikbare gegevens en de beschrijving van deze doorrekening
is in het najaar van 2022 opgesteld. In oktober 2023 is dit rapport uitgebreid met het
ambitieuze pad mobiele werktuigen en het transitiepad Energie (hoofdstuk 6).
Topics
TNO Identifier
986406
Publisher
TNO
Collation
46 p.
Place of publication
Den Haag