Akoestisch onderzoek excitatie en liggerpositie van stalen verkeersbruggen

report
Geluid van stalen verkeersbruggen, met name laagfrequent geluid, is nog steeds een potentiële bron van hinder bij zowel nieuwe als bestaande verkeersbruggen. Hoewel diverse maatregelen bekend zijn en methodes voor modellering beschikbaar zijn, zijn er nog open vragen ten aanzien van modellering en effectiviteit van maatregelen. In 2019 is een inventarisatierapport door TNO opgesteld waarin een overzicht van projecten, de stand van kennis en een werkplan voor benodigd onderzoek beschreven zijn [1].
Idealiter zou in de ontwerpfase of bij renovatie de geluidafstraling moeten worden beoordeeld met rekenmodellen die zowel de te verwachten geluidemissie als het effect van eventueel benodigde ontwerpmaatregelen kunnen voorspellen.
Twee van de thema’s waarvoor nader onderzoek nodig is, benoemd in het inventarisatie rapport, zijn de modellering van de excitatie van het brugdek en het effect van dekverstijving. In dit onderzoek worden deze topics nader onderzocht.
Scope
De focus van dit onderzoek is laagfrequent geluid van stalen verkeersbruggen bij het overrijden van de brug door zware voertuigen. Daarbij wordt met name ingegaan op de modellering waarmee ook maatregelen te beoordelen zijn.
Doelstelling
De doelstelling is tweeledig:
1 verbetering van de modellering van de aanstoting van laagfrequent geluid (LFG) afgestraald door stalen verkeersbruggen;
2 bepaling van het effect van de positionering van langsliggers onder de rijsporen van zwaar verkeer op de geluidemissie.
Voor de modellering van excitatie zijn de onderzoeksvragen:
• welke ruimtelijke verdeling van de excitatie is het meest geschikt, rekening houdend met de rijlijnen en de invloed van op- en afrijden?
• welke verdeling in de tijd en voertuigeigenschappen zijn mogelijk relevant?
• speelt rijsnelheid een rol en hoe is dit te modelleren?
Voor de positionering va de langsliggers is de onderzoeksvraag:
• wat is het effect van de positionering van langsdragers op de geluidafstraling?
Methodiek
Analyses zijn uitgevoerd met behulp van bestaande numerieke (FEM) en waar van toepassing, statistische modellen, en beschikbare meetdata.
Deze modellen worden waar nodig aangepast ter beantwoording van de bovenstaande vragen.
Leeswijzer
De modellering van de excitatie wordt besproken in hoofdstuk 2, het effect van de positionering van hoofdliggers in hoofdstuk 3, gevolgd door conclusies en aanbevelingen in hoofdstuk 4.
TNO Identifier
982329
Publisher
TNO
Collation
82 p.
Place of publication
Den Haag