Impacts van autonome voertuigen in de Provincie Noord-Holland en de Vervoerregio Amsterdam

conference paper
Vaak wordt gewezen op de positieve effecten die we verwachten van de komst van zelfrijdende voertuigen zoals meer verkeersveiligheid en betere doorstroming. Uit de Impactstudie die Arcadis/TNO in opdracht van provincie Noord-Holland en Vervoerregio Amsterdam hebben uitgevoerd, blijkt dat het niet allemaal rozengeur en maneschijn is. Voor elk mogelijk toekomstbeeld en in alle gebieden - van metropolitaan tot landelijk -
geldt dat de introductie van zelfrijdende voertuigen ten koste gaat van de doorstroming. Als gevolg van lagere kosten (zeker als er helemaal geen chauffeur meer nodig is) wordt mobiliteit toegankelijker voor een groter publiek en voor meer en langere verplaatsingen. Het aandeel conventioneel openbaar vervoer, fietsen en lopen neemt af met mogelijke negatieve consequenties voor de volksgezondheid. In scenario’s waar niet wordt gedeeld kan het aantal voertuigverliesuren drie keer groter zijn dan is berekend in het hoge groeiscenario van het CPB. Dit ondanks een veronderstelde toename van de wegcapaciteit als gevolg van coöperatief rijden. De toegankelijkheid van het vervoer verbetert als gevolg van lagere kosten en een relatief lagere waarde van de tijdwaardering (Value of Time). Ook neemt de kansrijkheid van deelsystemen toe. Dit speelt vooral bij volledige automatisering, bijvoorbeeld met (vloten van) automatische deeltaxi’s.
Topics
TNO Identifier
981805
Source title
Bijdrage aan het Colloquium Vervoersplanologisch Speurwerk 22 en 23 november 2018, Amersfoort
Pages
1-13
Files
To receive the publication files, please send an e-mail request to TNO Repository.