Hoe is het gesteld met de leercultuur bij gemeenten?

report
“Hoe is het gesteld met de leercultuur bij gemeenten?” is de centrale vraag van deze notitie. Deze vraag beantwoorden we door de ervaringen van werknemers bij gemeenten te vergelijken met de rest van Nederland op een diverse set aan indicatoren ontleend aan de Monitor Leercultuur van de SER en TNO. In deze monitor houdt een leercultuur in dat “leren en ontwikkelen binnen een gemeenschap vanzelfsprekend is voor iedereen en voor een belangrijk deel is geïntegreerd in dagelijkse activiteiten”. Een leercultuur is daarbij een gezamenlijke verantwoordelijkheid van werknemers, werkgevers, onderwijsinstellingen, sociale partners en overheidsinstanties. Belangrijk is om niet alleen aandacht te hebben voor het volgen van formeel onderwijs, trainingen en cursussen, maar ook voor leren op en door het werk (informeel leren). Mede in dat kader dient er aandacht te zijn voor de organisatiecontext: wat zijn stimulerende factoren in de werkomgeving die leergedrag stimuleren.
TNO Identifier
978131
Publisher
TNO
Collation
11 p.
Place of publication
Leiden