DKTI VERZET - Lessen en ervaringen uit de praktijk van de inzet van zware zero-emissie vrachtauto's in de bouw

report
Dit rapport beschrijft de uitkomsten van de evaluatie door TNO van de monitoring
van zware zero-emissie voertuigen in de bouw binnen het project DKTI VERZET
(Versnelde Evolutie Rotterdams Zero Emissie Transport Bouwsector). DKTI
(Demonstratie klimaattechnologieën en -innovaties in transport (DKTI-transport)) is
een subsidieregeling van Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) voor de
ondersteuning van demonstratieprojecten gericht op het verminderen van de
klimaatimpact van transport.
Binnen DKTI VERZET werkt TNO met consortiumpartners Verhuis- en
Transportbedrijf Vlot Logistics B.V., BREYTNER B.V., Emoss Mobile Systems B.V.,
P. van der Velden bedrijfswagens B.V. samen om te laten zien dat, ondanks
beperkingen in de actieradius, zero-emissie (ZE) bouwlogistiek op korte termijn
realiteit kan worden met slimme ZE bouwlogistieke concepten en de juiste mix van
slimme voertuig- en snellaadtechnologie. Op dit moment zijn er nog weinig zware
elektrische vrachtauto’s beschikbaar en de varianten die op de markt zijn, of op
korte termijn beschikbaar komen, beschikken nog niet over vergelijkbare prestaties
als dieselvrachtauto’s. Via praktijkdemonstraties in DKTI VERZET willen de
consortiumpartners aantonen dat ZE voertuigen ook nu al inzetbaar zijn voor het
uitvoeren van werkzaamheden in de integrale bouwlogistieke keten.
TNO heeft in dit project een opzet uitgewerkt voor het logistieke concept voor ZE
transport in de bouw. Bovendien heeft TNO de praktijkdemonstraties van een
volledig elektrisch-aangedreven kraanwagen en volledig elektrisch-aangedreven
stenentrekker1 gemonitord. Daaruit volgt dat de ZE voertuigen met minimale
aanpassing in de planning al goed inzetbaar zijn bij meerdere korte ritten op een
dag en dat de inzet van ZE zware voertuigen in de bouw, ondanks de nog beperkte
actieradius, mogelijk is door het logistieke concept van tevoren uit te denken en
door slimme laadstrategieën toe te passen. De aanwezigheid van voldoende
dekkende en toegankelijke laadinfrastructuur is een belangrijke voorwaarden voor
de inzetbaarheid van ZE trucks op langere afstanden en voor opschaling naar het
gebruik van ZE voor ritten die vooraf minder planbaar zijn. De gemonitorde
activiteiten vonden voor een deel ook plaats in andere logistieke segmenten, maar
doordat de logistieke structuur van deze activiteiten ook voorkomt in bouwlogistiek
zijn de conclusies uit dit onderzoek ook relevant voor de bouwsector.
De berekende TCO-scenario’s laten zien dat de jaarlijkse kosten van de twee
ZE trucks 40%-70% (afhankelijk van voertuigtype) hoger zijn dan de conventionele
varianten. Door een verwachte daling in onderhoudskosten, aanschafkosten
(bijv. door massaproductie) en door een betere bezetting van de laadinfrastructuur
zal de TCO van ZE trucks naar verwachting dichterbij de TCO van de
dieselvarianten komen te liggen. Tot die tijd is de betalingsbereidheid voor
zero-emissie transport een belangrijk aspect. Dit kan worden bevorderd door
stimuleringsregelingen vanuit overheid of door duurzaamheidseisen op te nemen in
offertes en aanbestedingen en dat te koppelen aan kortingen / bonussen.
Topics
TNO Identifier
971066
Publisher
TNO
Collation
42 p.
Place of publication
Den Haag