Eindrapport talking trucks
report
De digitalisering en automatisering van planprocessen zorgt niet alleen voor een verbetering van efficiëntie en betrouwbaarheid, maar biedt ook mogelijkheden voor een alternatieve aansturing van de logistieke operatie. Traditioneel gezien zijn planners de sleutelfiguren die het proces aansturen. In Talking Trucks is onderzocht of zelforganiserende logistiek waarde biedt in vergelijking met deze werkwijze. In een zelforganiserend proces maken vrachtwagens zelf keuzes door hun individuele voorkeuren te berekenen en onderling informatie uit te wisselen. In dat proces is de planner verantwoordelijk voor het aangeven van de spelregels, bijvoorbeeld het tijdvenster voor aflevering bij de klant, en het monitoren en eventueel bijsturen van de vloot.
Er zijn drie praktijkproeven uitgevoerd waarin zelforganiserende vrachtwagens en planners een basisplanning voor de dag van morgen hebben gegenereerd. Vanuit deze praktijkproeven kan geconcludeerd worden dat zelforganiserend plannen leidt tot een vergelijkbare (en zelfs iets verbeterde) punctualiteit en capaciteitsbenutting. Daarnaast biedt decentraal plannen de mogelijkheid om met een hoog aantal variabelen rekening te houden zonder dat dit de schaalbaarheid van de oplossing benadeelt. Elke individuele vrachtwagen is een eigen algoritme waarin de specifieke kenmerken van de vrachtwagen, de voorkeuren van de chauffeur, en de wensen van de planner voor die vrachtwagen kunnen worden meegenomen. Dit is groot voordeel ten opzichte van andere digitale planmethodes.
Digitaal plannen biedt ook belangrijke voordelen ten opzichte van de huidige werkwijze. Een basisplanning kan in minuten gegeneerd worden ten opzichte van uren werk voor een planner. Gedurende de dag werken planners volgens een vast proces om veranderingen te accommoderen, digitaal plannen geeft de mogelijkheid om een veelheid van opties door te rekenen, wat leidt tot een efficiëntere oplossing op een verstoring.
Voor planners leidt digitalisatie van het planproces tot een rolverandering. Het actief maken van beslissingen wordt overgelaten aan algoritmes en creëert tijd voor het monitoren van het proces, het coachen van chauffeurs en het bijsturen wanneer nodig. Dat laatste is essentieel, want er zijn behoorlijk wat details die niet digitaal beschikbaar, maar wel belangrijk zijn voor het planproces. Een planner weet bijvoorbeeld welke chauffeur vandaag wel een uur over wil werken en welke juist niet en welke klant het acceptabel vindt dat de aflevering in de middag wat later is en welke juist niet.
Voor logistieke dienstverleners zorgt digitalisatie van het planproces voor een vermindering van de afhankelijk van planners. Een zieke planner heeft minder impact, en vervangers kunnen sneller worden opgeleid. Zelforganiserend plannen biedt daarnaast mogelijkheden om beter rekening te houden met de wensen van de klant en kan zo het serviceniveau verhogen. Tot slot, kunnen Talking Trucks informatie uitwisselen met ketenpartners wat de prestatie van het distributiesysteem als geheel kan verbeteren.
Om met zelforganiserend plannen aan de slag te gaan is het zaak om de huidige processen te documenteren en zoveel mogelijk relevante informatie te digitaliseren. De volgende stap is het omzetten van die informatie naar een voorkeursfunctie voor een vrachtwagen: Wat is vanuit het perspectief van deze specifieke vrachtwagen de optimale dagbesteding?
Er zijn drie praktijkproeven uitgevoerd waarin zelforganiserende vrachtwagens en planners een basisplanning voor de dag van morgen hebben gegenereerd. Vanuit deze praktijkproeven kan geconcludeerd worden dat zelforganiserend plannen leidt tot een vergelijkbare (en zelfs iets verbeterde) punctualiteit en capaciteitsbenutting. Daarnaast biedt decentraal plannen de mogelijkheid om met een hoog aantal variabelen rekening te houden zonder dat dit de schaalbaarheid van de oplossing benadeelt. Elke individuele vrachtwagen is een eigen algoritme waarin de specifieke kenmerken van de vrachtwagen, de voorkeuren van de chauffeur, en de wensen van de planner voor die vrachtwagen kunnen worden meegenomen. Dit is groot voordeel ten opzichte van andere digitale planmethodes.
Digitaal plannen biedt ook belangrijke voordelen ten opzichte van de huidige werkwijze. Een basisplanning kan in minuten gegeneerd worden ten opzichte van uren werk voor een planner. Gedurende de dag werken planners volgens een vast proces om veranderingen te accommoderen, digitaal plannen geeft de mogelijkheid om een veelheid van opties door te rekenen, wat leidt tot een efficiëntere oplossing op een verstoring.
Voor planners leidt digitalisatie van het planproces tot een rolverandering. Het actief maken van beslissingen wordt overgelaten aan algoritmes en creëert tijd voor het monitoren van het proces, het coachen van chauffeurs en het bijsturen wanneer nodig. Dat laatste is essentieel, want er zijn behoorlijk wat details die niet digitaal beschikbaar, maar wel belangrijk zijn voor het planproces. Een planner weet bijvoorbeeld welke chauffeur vandaag wel een uur over wil werken en welke juist niet en welke klant het acceptabel vindt dat de aflevering in de middag wat later is en welke juist niet.
Voor logistieke dienstverleners zorgt digitalisatie van het planproces voor een vermindering van de afhankelijk van planners. Een zieke planner heeft minder impact, en vervangers kunnen sneller worden opgeleid. Zelforganiserend plannen biedt daarnaast mogelijkheden om beter rekening te houden met de wensen van de klant en kan zo het serviceniveau verhogen. Tot slot, kunnen Talking Trucks informatie uitwisselen met ketenpartners wat de prestatie van het distributiesysteem als geheel kan verbeteren.
Om met zelforganiserend plannen aan de slag te gaan is het zaak om de huidige processen te documenteren en zoveel mogelijk relevante informatie te digitaliseren. De volgende stap is het omzetten van die informatie naar een voorkeursfunctie voor een vrachtwagen: Wat is vanuit het perspectief van deze specifieke vrachtwagen de optimale dagbesteding?
TNO Identifier
967086
Publisher
TNO ; Smartport
Collation
35 p.
Place of publication
Rotterdam