Urban Tools Next – de stap naar activity based modellen
conference paper
De grote steden en regio’s in Nederland gebruiken verkeersmodellen om inzicht te krijgen in het effect van diverse ontwikkelingen en de onderbouwing van grotere investeringen. De huidige geaggregeerde modellen krijgen echter steeds meer moeite met de veranderingen die we in mobiliteit waarnemen. De verplaatsingen van mensen worden complexer (combinaties van modaliteiten, bijvoorbeeld fiets + OV) en er ontstaan steeds meer nieuwe vormen van mobiliteit (autonome auto’s, elektrische fietsen, deel-concepten, MaaS). Daarnaast worden ook steeds vaker maatregelen genomen waarvan het effect niet goed met de huidige modellen kan worden bepaald. Voorbeelden hiervan zijn maatregelen op het vlak van parkeren, zoals het bouwen met een lagere parkeernorm en aanpassen van tarieven, hubs en nieuwe mobiliteitsconcepten. Activity based modellen kunnen in theorie beter de complexere verplaatsingen van mensen modelleren en beter het effect van complexere maatregelen bepalen, omdat ze voor individuen ketenverplaatsingen modelleren waarbij modaliteiten en activiteiten op een consistente manier worden gecombineerd. Daarnaast is het mogelijk om met activity based modellen effecten van maatregelen per doelgroep te analyseren.
Topics
TNO Identifier
961207
Source title
Bijdrage aan het Colloquium Vervoersplanologisch Speurwerk, 25-26 november 2021, Utrecht, Nederland
Files
To receive the publication files, please send an e-mail request to TNO Repository.