Procesevaluatie ontwikkeling afwegingskader: verdieping en verbreding methodisch werken bij de gemeente Leiden

report
De afdeling Werk en Inkomen (W&I) van de gemeente Leiden is sinds 2015 bezig met een verbreding van haar werkzaamheden, waarbij naast rechtmatigheid ook de begeleiding naar werk (doelmatigheid) de aandacht krijgt. W&I zoekt sindsdien naar manieren om het methodisch handelen van haar klantmanagers te stimuleren. Zo volgden drie senioren in 2016 de opleiding Effectief Ontwikkelingsgericht Leidinggeven van Divosa (Van den Eerenbeemt, Putnik & Hazelzet, 2017). Om methodisch werken bij klantmanagers van W&I verder kracht bij te zetten startte in 2017 het project ‘Professionalisering en methodisch werken van klantmanagers’ bij W&I. Daarnaast werd eind 2018 een diagnostisch instrument ingekocht (CompetenSYS) op basis van een set beoordelingscriteria die klantmanagers van W&I zelf vaststelden. Ook werd een aanpak ontwikkeld voor casuïstiekbesprekingen (Hazelzet, Boermans & Vooijs, 2018). Vanaf februari 2019 werken de klantmanagers bij iedere nieuwe klant met CompetenSYS. Het gevolg is dat er andere eisen worden gesteld aan het handelen van klantmanagers: analyseren en interpreteren van de verzamelde informatie en in overleg met de klant bepalen welke stappen nodig zijn voor zo regulier mogelijk werk. Velen van de klantmanagers vinden het best lastig de omslag te maken naar ondersteuning en begeleiding van klanten omdat vanouds hun handelen sterk leunde op wetshandhaving en controle.
TNO Identifier
956568
Publisher
TNO
Collation
44 p.
Place of publication
Leiden