Sociale en technologische innovatie bij gemeenten: effectieve en gedragen innovaties door betrokkenheid van medewerkers
report
Veel nieuwe technologische toepassingen die binnen de gemeentelijke dienstverlening in potentie waarde kunnen toevoegen, vinden niet vanzelf hun weg naar de praktijk. Innovatietrajecten starten vaak vanuit technologische mogelijkheden en vinden moeilijk aansluiting bij de organisatorische en praktische vraagstukken die spelen in het primaire proces. De uitdaging is om technologie-experts, lijnmanagers, medewerkers en andere belanghebbenden samen te laten optrekken. Zeker de medewerker op de werkvloer heeft in veel gevallen een belangrijke rol. In veel gevallen is de medewerker bijvoorbeeld een gebruiker van nieuwe technologische toepassingen. Door medewerkers en overige belang-hebbenden1 vroegtijdig en voldoende te betrekken in innovatieprojecten, kan voorkomen worden dat innovatietrajecten onvoldoende aansluiten bij de behoeften uit het primaire proces en er onvoldoende wordt nagedacht over de gevolgen voor medewerkers.
TNO Identifier
953221
Publisher
Stichting A&O fonds Gemeenten
Collation
44 p.
Place of publication
Den Haag