Achtergrondnotitie over beprijzings- en normeringsmaatregelen voor reductie van de NOx emissies in de mobiliteit
report
Ten behoeve van een interdepartementale werkgroep (Ministeries van LNV, EZK, IenW en BZK) is door TNO het effect in kaart gebracht van een tiental mogelijke beprijzings- en normeringsmaatregelen om de emissie van NOx van de sector transport en mobiliteit terug te dringen. Voor de maatregel was reeds een concept fiche gemaakt met diverse aspecten waaraan het effect nog moest worden toegevoegd. In dit rapport zijn de betreffende maatregelen beschreven en is het te verwachten effect daarvan op de NOx emissie onderbouwd. Onderstaand is per maatregel een samenvatting opgenomen van het te verwachten effect. Door de maatregel Milieuzones binnenvaart in de Nederlandse havens zullen vrijwel alle binnenvaartschepen in 2030 over CCRII of Stage V motoren beschikken. De NOx emissiereductie bedraagt 3,8 kton in 2030. Dit is additioneel bovenop het effect van de autonome vergroening en de subsidieregeling uit het april-pakket, die beide in de KEV-2020 (PBL, 2020) zijn verwerkt. Zonder gefaseerde invoering (tussen 2025 en 2030) en uitbreiding van subsidieregeling uit het april-pakket is de haalbaarheid twijfelachtig.
Topics
TNO Identifier
952929
Publisher
TNO
Collation
55 p.
Place of publication
Den Haag