Scenarios for determining strategies for traffic weight measurements in The Netherlands

report
Momenteel wordt informatie over het gewicht van het (vracht)verkeer op het Nederlandse wegennet verkregen uit 18 weegpunten in het hoofdwegennet, zogenaamde Weigh in Motion (WIM) systemen. Deze informatie wordt voor verschillende doeleinden gebruikt, waaronder toezicht en handhaving (door de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT), en het beheren en onderhouden van wegen (door Rijkswaterstaat). Voor de periode tot en met 2025 zijn reeds afspraken gemaakt om de WIMsystemen operationeel te houden. Voor de periode daarna moet nog een investeringsbeslissing genomen worden, waarbij rekening wordt gehouden met de verschillende belangen en behoeften, de technische mogelijkheden Hierbij speelt onder andere richtlijn (EU) 2015/719 van het Europees Parlement, waarin wijzigingen en aanvullingen van de maximaal toegestane gewichten (onder andere voor weging en handhaving) in het internationale verkeer zijn vastgelegd, en waarin geëist wordt dat lidstaten vóór 27 mei 2021 invulling geven aan regels en handhaving om toe te zien op naleving van de richtlijn. Hiermee wordt ook gevraagd om een keuze te maken tussen de verschillende technieken die hiervoor beschikbaar zijn, zowel systemen in de weg, als systemen aan boord van voertuigen.
TNO Identifier
952881
Publisher
TNO
Collation
69 p.
Place of publication
Delft