Lessons learned voor monitor platformwerkers: een onderzoek uitgevoerd binnen het Kennisinvesteringsprogramma Future of Work en het Monitorprogramma Arbeid 2020

report
Dit rapport toont de geleerde lessen van kwalitatief onderzoek naar de ontwikkeling van een passend monitorinstrument om de kwaliteit van arbeid van platformwerkers in Nederland breed in beeld te brengen. Platforms kunnen worden beschouwd als marktplaatsen die transacties tussen kopers en verkopers faciliteren (SER, 2015). Er zijn altijd minstens drie partijen betrokken: de aanbieder/verkoper, de gebruiker/koper en het platform. Online platforms brengen vraag en aanbod op efficiënte wijze samen (meestal aan de hand van een algoritme) en handelen ook vaak de betaling af (Frenken et al., 2017), maar niet altijd. Frenken en collega’s (2018) maken onderscheid tussen vijf soorten platforms, te weten: e-commerce, de handel in tweedehands goederen, social media, de deeleconomie en de kluseconomie. Wij focussen ons onderzoek op de arbeid die wordt verricht in de kluseconomie. Dit noemen wij platformarbeid. Er vindt matching plaats tussen mensen die op zoek zijn naar iemand die een dienst kan verlenen (zoals een taxirit of het schoonmaken van een huis) en mensen die die dienst zouden kunnen verlenen (zoals een chauffeur of een schoonmaker). De mensen die de dienst in kwestie verlenen, noemen we platformwerkers.
TNO Identifier
884736
Publisher
TNO
Collation
36 p.
Place of publication
Leiden
Files
To receive the publication files, please send an e-mail request to TNO Repository.