Verkenning validatie methodieken voor de transitie naar emissieloze zeevaart

report
Met de op 19 juli 2019 gepubliceerde Green Deal Zeevaart, Binnenvaart en Havens is de invulling van het regeerakkoord van het kabinet Rutte III van 10 oktober 2019 verder vorm gegeven. Binnen de Green Deal is er budget beschikbaar gesteld voor de periode 2020-2024 (max 1ME per jaar) waarmee de maritieme sector een breed scala aan duurzame maritieme oplossingen kan valideren. Aldus beschreven in de Green Deal CS203 Artikel 19, lid 8: “I&W is bereid om binnen de relevante wettelijke kaders en in overeenstemming met de toepasselijke mededingingsregels een financiële bijdrage van maximaal €1 miljoen per jaar gedurende de looptijd van de Green Deal voor de in artikel 23, vierde lid, genoemde beoordeling en validatie van technieken beschikbaar te stellen.” Technologie-ontwikkelaars, oftewel partijen die duurzame maritiem oplossingen hebben ontwikkeld, kunnen aanspraak maken op een deel van het budget door middel van het indienen van een validatieverzoek voor een innovatieve duurzame oplossing. Om tot een correcte evaluatie en onderlinge waardering van de voorgestelde oplossingen te komen, hebben MARIN en TNO voor de beoordeling een inventarisatie opgesteld van bestaande validatiemethodieken, hun toepassingsgebied en nog benodigde vervolgstappen voor aanwezige blinde vlekken. De validatiemethodiek is, waar mogelijk, gebaseerd op de maritieme sector bestaande methodes die op een effectieve wijze met elkaar gekoppeld zijn. Het kan resulteren in een methodiek die over de individuele kennisgebieden van MARIN en TNO rijkt, hetgeen onderlinge afstemming des te belangrijker maakt.
TNO Identifier
873614
Publisher
TNO
Collation
32 p.
Place of publication
Den Haag