Get rid of returns. Analyse van retouren van online aankopen in fashion en schoenen en verkenning van oplossingsrichtingen

report
Het retourpercentage van online fashion en schoenen is hoog 46% van alle online bestellingen in fashion en schoenen gaat retour! Voor de overige categorieën ligt dit percentage aanzienlijk lager. Nederland is met 9% Europees koploper als het gaat om online retouren (EU gemiddelde is 5%). En dat komt niet doordat we relatief veel fashion en schoenen kopen. Het goede nieuws is dat er bijna geen verspilling is (<1%), vrijwel alles wordt opnieuw verkocht. Wel zorgt het voor hoge kosten, drukt het de marges en genereert het extra CO2
uitstoot. Maatvoering en pasvorm zijn de belangrijkste opgegeven redenen voor de hoge fashion retouren.
Het Europees koploper zijn zou een gevolg kunnen zijn van a) de efficiënte, betrouwbare en gestroomlijnde organisatie van retouren ; b) de Nederlandse cultuur, waarbij we ons niet schamen voor dit gedrag; c) de bedrijfsmentaliteit, waarbij we in sterkere mate het ret ourproces faciliteren t.b.v. omzetgroei
Er is een breed scala aan gedrags en technologische oplossingen ontwikkeld, maar de adoptie ervan valt tegen. Maatregelen en oplossingen vereisen maatwerk en durf, en voor dat maatwerk is klantsegmentatie nodig.
Drie werkgroepen binnen de Shopping Tomorrow expertgroep Get Rid of Returns gaan dieper in op de klantsegmentatie, de oplossingen en procesinnovatie in het retourproces Data analyse is nodig om effectief maatwerk te ontwikkelen en vormt ook een veelbelovende oplossingsrichting. Het verdient dan ook aanbeveling om een impuls te geven aan data analyse toepassingen in online fashion.
Topics
TNO Identifier
868098
Publisher
TNO
Collation
41 p.
Place of publication
Den Haag