Application of gasoline particulate filters, effects and possibilities

report
In opdracht van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat heeft TNO een
studie verricht naar de mogelijke toepassing van roetfilters op voertuigen die
uitgerust zijn met een benzinemotor met directe brandstofinspuiting
(GDI: Gasoline Direct Injection technologie). Deze roetfilters worden ook wel
aangeduid als Gasoline Particulate Filters (GPF).
Sinds 1 september 2017 is de Euro 6c emissienorm van kracht die voor
benzinevoertuigen met GDI een nieuwe limietwaarde voor de emissies van
deeltjesaantallen (PN) heeft. Deze nieuwe limietwaarde is met een factor tien
verlaagd naar 6 * 1011 deeltjes per kilometer. Daarnaast is er een norm van
9 * 1011 deeltjes per kilometer voor de RDE praktijktest geïntroduceerd.
Voor het behalen van deze nieuwe limietwaarden zijn twee opties in beeld:
verbetering van de brandstofinspuiting in combinatie met optimalisatie van de
verbranding of het plaatsen van een GPF. In deze studie worden beide opties
onderzocht waarin in de hoofdstukken 2 t/m 5 de technische details worden
gerapporteerd en deze samenvatting met name de beleidsmatige zaken belicht.
TNO Identifier
862396
Publisher
TNO
Collation
49 p.
Place of publication
Den Haag