Stroeve voegovergangen
conference paper
In het kader van klachten van weggebruikers op voegovergangen in bochten is onderzoek gedaan naar de subjectieve beleving van weggebruikers op verschillende typen voegovergangen. Specifiek heeft TNO professionele testchauffeurs en een geïnstrumenteerde auto ingezet, rijdend over voegovergangen met en zonder slijtlaag. Bij verschillende snelheden is met een vragenlijst de chauffeursbeleving tijdens het rijden over de voegovergang in kaart gebracht. Tegelijkertijd zijn objectieve voertuigdata gelogd, zodat het effect onderzocht kon worden van de voegovergangen op stuur-input (stuurwielhoek en -koppel) en voertuigbeweging. In de analyse zijn deze subjectieve en objectieve metingen onderling met elkaar in verband gebracht en is kwalitatief gekeken hoe deze samenhangen met de stroefheid en vlakheid van de voegovergangen. Op de gladde voegovergang nam de subjectieve gladheid toe als functie van de snelheid: van ‘helemaal niet’ tot ‘nauwelijks’ glad bij 70 km/u, tot en met ‘zeer glad’ bij 100 km/u. Op de stroeve voegovergang bleef het oordeel nabij ‘helemaal niet’ glad, bij alle beproefde snelheden (70 t/m 100 km/u). De gladheid van de voegovergang kwam ook tot uiting in de objectieve metingen, zowel in de stuurmaten als in de voertuigbeweging. Er was een hoge correlatie tussen de objectief gemeten verstoringen en de subjectieve gladheid. De hier ontwikkelde testmethode kan daarom goed worden toegepast om nieuwe voegovergang-concepten te beproeven, of om stroefheidseisen toe te voegen aan de ontwerpeisen.
TNO Identifier
839734
Publisher
TNO
Source title
CROW Infradagen 2018, Papendal: 27-28 juni 2018
Collation
8 p.
Place of publication
Papendal
Files
To receive the publication files, please send an e-mail request to TNO Repository.