Innovatie-adoptie door sociale innovatie in logistiek
report
Het project combineert het doen van onderzoek en het ontwikkelen van praktijkoplossingen. Het onderzoek bestaat uit literatuuronderzoek naar innovatie-adoptie, casestudie-onderzoek in logistieke bedrijven over innovatiepraktijken en vragenlijstonderzoek over de innovatie-adoptie volgens logistieke managers. Het ontwikkelen van praktijkoplossingen gebeurt door het maken van een ‘serious game’ en een ‘mooc’ (‘massive open online course’). De game gaat over ‘wat betekent innovatie-adoptie voor mijn team en waaraan moeten we aandacht besteden?’ (bedoeld voor medewerkers in logistiek en transport). In de mooc wordt geleerd wat innovatie-adoptie is en hoe men dat als leidinggevende kan invoeren (bedoeld voor ma-nagers en leidinggevenden in logistiek en transport). Het onderzoeksdeel van het programma bestaat uit een literatuuronderzoek, een casestudie en een survey. De hoofdvraag luidt als volgt: “hoe kunnen bedrijven met behulp van sociale innovatie de innovatie-adoptie door medewerkers stimuleren?“. In de literatuurstudie is onder-zocht wat de determinanten zijn van innovatie-adoptiegedrag van werknemers vanuit het per-spectief van sociale innovatie. Aan de hand van de casestudie wordt het model uit de literatuur getest op de praktijk en op basis daarvan verder ontwikkeld. Op de tweede plaats is de case-studie ook bedoeld om bruikbare praktijklessen en inzichten over innovatie-adoptie te verzamelen voor andere organisaties die (willen) innoveren. In het survey-onderzoek was de hoofd-vraag welke elementen van het theoretisch onderzoeksmodel gerelateerd zijn aan het gebruik van innovatie. Gezamenlijk verschaffen het literatuuronderzoek, de casestudies en de survey inzicht in de werking van verschillende elementen van (het model van) innovatie-adoptie. En dat helpt bij het verder bepalen waarin bedrijven zich kunnen versterken om (nog) beter te worden in in-novatie-adoptie. De veronderstelling is dat logistieke bedrijven innovatiever en competitiever worden als zij hun innovatieve vermogen kunnen verbeteren door het ontwikkelen van inno-vatie-adoptie van hun medewerkers.
TNO Identifier
839713
Publisher
TNO
Collation
36 p.
Place of publication
Leiden