Impact van scheiding op het jonge kind: welzijn en psychosociaal functioneren van kinderen in scheidingssituaties uit groep 3 en 4 van de basisschool

article
Dit artikel verkent het verband tussen scheidingen en psychosociaal functioneren en welbevinden van kinderen in groep 3 en 4 van de basisschool. Data(n= 283,) waren afkomstig van de voormeting van een quasi-experimentele interventiestudie naar de effecten van de groepstraining Dappere Dino's. 145 kinderen hadden gescheiden ouders (108 kinderen uit de interventiegroep, 37 uit de controlegroep), 138 kinderen kwamen uit intacte gezinnen (vergelijkingsgroep). Data over psychosociaal functioneren, welbevinden, emotionele en gedragsproblemen werden gebruikt, gerapporteerd door de vaders en moeders·van de kinderen. De ouders rapporteerden daarnaast over conflict en het scheidingsproces. Kinderen die een scheiding meemaakten, bleken gemiddeld minder optimaal te functioneren, een lager welbevinden te hebben en meer emotionele en gedragsproblemen te vertonen dan kinderen uit intacte gezinnen. Een hoger opleidingsniveau van de vader was gerelateerd aan minder emotionele en gedragsproblemen. Er is mogelijk sprake van selectiebias, omdat de kinderen die deelnamen aan de interventiegroep meer gedragsproblemen vertoonden en negatiever scoorden met betrekking tot psychosociaal fuctioneren ten opzichte van kinderen van gescheiden ouders die niet deelnamen aan de interventiegroep. Meer onderzoek met longtudinale data is nodig om de causaliteit van het verband in kaart te brengen. De resultaten tonen de urgentie en bieden aanknopingspunten voor preventieve ondersteuning van betrokkenen.
TNO Identifier
807268
Source
Tijdschrift voor Orthopedagogiek, 57, pp. 246-260.
Collation
15 p.
Pages
246-260
Files
To receive the publication files, please send an e-mail request to TNO Repository.