Verkeersbelastingmodel voor wegverkeersbruggen in het onderliggend wegennet zonder jaarontheffingen

report
Verschillende decentrale overheden in Nederland hebben in de afgelopen jaren aangegeven dat de huidige regelgeving aangaande de aan te houden verkeersbelasting voor de beoordeling van bestaande constructies leidt tot een veiligheidsniveau dat rekenkundig onvoldoende is. In opdracht van Gemeente
Rotterdam is door TNO een onderzoek uitgevoerd waarin is nagegaan wat het effect is van het uitsluiten van voertuigen met een jaarontheffing op de ontwerpverkeersbelasting voor wegverkeersbruggen en viaducten in het onderliggend wegennet. Het ontwikkelde verkeersbelastingmodel voor wegverkeersbruggen zonder jaarontheffingen heeft als toepassingsgebied bruggen en viaducten in de volgende categorie: • Het aantal vrachtvoertuigen bedraagt: Nobs <=125 000 en voor de route in de
toekomst geen wijziging voorzien is naar een verkeerscategorie met meer dan 125 000 voertuigen per jaar. • De invloedslengte bedraagt maximaal 20 m. • De brug of het viaduct ligt in een route waar verkeer met jaarontheffingen voor zware transporten niet is toegestaan. BM3 is daarmee niet van toepassing. • Incidentele ontheffingen voor zware transporten zijn alleen toegestaan na een individuele constructieve beoordeling. • De brug kent geen frequente belasting door voertuigen met een afwijkend hoge beladingsgraad (ontsluiting industrieterrein of overslaggebied) of door wielconfiguraties die ongunstig afwijken van tabel NB.6 – 4.7 uit de Nationale Bijlage behorende bij EN 1991-2; • De volgende situatie doet zich niet voor: het geheel vernieuwen van een
bouwwerk of het aanpassen van de constructie binnen 15 jaar na realisatie.
TNO Identifier
787546
Publisher
TNO
Collation
86 p.
Place of publication
Delft