Mobiliteitseffecten van vroege vormen van zelfrijdende auto’s – Een systeem dynamische benadering

conference paper
Nieuwe auto’s worden steeds meer uitgerust met automatische functies. De eerste
automodellen (level 1 en 2 volgens de indeling van SAE) zijn reeds in de winkel
verkrijgbaar. Verdergaande vormen van automatisering (level 3 en verder) worden nu
ontwikkeld. Om investeringsbeslissingen te maken is het voor overheden van belang
inzicht te verkrijgen in de mobiliteitseffecten van zelfrijdende auto’s. Op dit moment focust
de kwantitatieve literatuur met betrekking tot deze effecten vooral op capaciteitseffecten
op een enkel wegvak. De literatuur over de effecten van zelfrijdende auto’s op grote schaal
blijft vooralsnog vooral kwalitatief.
Dit artikel beschrijft het Systeem Dynamisch model (SD-model) wat is ontwikkeld om de
mobiliteitseffecten van vroege vormen van zelfrijdende auto’s (level 1,2 en 3) in Nederland
te verkennen. De structuur van het SD-model is gebaseerd op de structuur van de
ScenarioVerkenner. Het ontwikkelde model is meer verkennend dan exact, en is bedoeld
om in korte tijd verschillende scenario’s te kunnen doorrekenen. Het verkennende karakter
biedt voordelen omdat op dit moment de effecten van zelfrijdende auto’s onbekend zijn.
Het model is intern gevalideerd en vergeleken met andere simulatiemodellen (waaronder
het LMS). Uit de validatie blijkt dat het SD-model geschikt is om verkennende studies uit
te voeren.
Topics
TNO Identifier
981810
Source title
Bijdrage aan het Colloquium Vervoersplanologisch Speurwerk 24 en 25 november 2016, Zwolle
Pages
1-15
Files
To receive the publication files, please send an e-mail request to TNO Repository.