Indicator voor robuustheid van het hoofdwegennet
conference paper
Incidentele files vinden we nog vervelender dan het dagelijkse woon-werk geworstel. Als de reistijd onverwacht lang wordt, zogenoemd extreem reistijdverlies, is er waarschijnlijk iets gebeurd dat zich als een olievlek over het netwerk verspreidt. Volgens het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid is ongeveer 8% van het totale reistijdverlies van weggebruikers extreem. In een robuust netwerk leiden incidenten niet tot extreem reistijdverlies; het netwerk kan dan tegen een stootje. Doel van dit paper is inzicht geven in een door TNO ontwikkelde methode om robuustheid indicatief uit te rekenen. De methode berekent op basis van de configuratie en de drukte op het netwerk robuustheidscores, voor trajecten, projectgebieden en het hele hoofdwegennet. Het is gekoppeld aan de verkeersmodellen van Rijkswaterstaat: Landelijk Model Systeem (LMS) en Nederlands Regionaal Model (NRM) voor het basisjaar en de zichtjaren 2030/2040. Hiermee kan het ministerie van Infrastructuur en Milieu twee belangrijke wijzigingen uitvoeren in de beleidsontwikkeling: In de Nationale Markt en Capaciteits Analyse (NMCA): Robuustheid aanleiding laten zijn voor het prioriteren van bereikbaarheidsopgaven. In MIRT-projecten: bij de keuze van het voorkeursalternatief (Verkenning) en het ontwerp (Planuitwerking) rekening houden met de robuustheid van het netwerk.
Topics
TNO Identifier
981806
Source title
Bijdrage aan het Colloquium Vervoersplanologisch Speurwerk 24 en 25 november 2016, Zwolle
Pages
1-9
Files
To receive the publication files, please send an e-mail request to TNO Repository.