Zelfmanagement, ict en geïntegreerde zorg: een exploratief onderzoek naar de mogelijkheden in vier internationale cases om tot een patiënt-gedreven ICT-agenda te komen
report
Dit rapport over het zelfmanagement en ondersteuning daarvan met technologie heeft tot doel om inzicht te krijgen in de mogelijkheden van Informatie en Communicatie Technologie (ICT) binnen de geïntegreerde zorg. ICT biedt veel mogelijkheden om chronisch zieke patiënten van kennis en informatie te voorzien, waarmee zij zelf het management van hun eigen aandoening ter hand kunnen nemen. Echter, ondanks de nieuwe mogelijkheden is het gebruik van eHealth in de Vlaamse geïntegreerde zorgpraktijk nog niet echt veranderd. Bovendien wordt er nog geen systematische aandacht aan het concept zelfmanagement besteed en wordt de uitwerking ervan aan de professional overgelaten. Om inzicht te krijgen in de mogelijke ondersteuning van zelfmanagement door ICT-toepassin-gen bestuderen we in dit rapport vier zorgnetwerken vanuit internationaal vergelijkend perspectief. De centrale vraagstelling daarbij luidt: ‘Wat kunnen we leren van internationale erva-ringen over ICT-ontwerpen waarin patiëntoriëntatie en zelfmanagement centraal staan voor de geïntegreerde zorg in Vlaanderen?’. De lessen in dit rapport kunnen de Vlaamse overheid helpen bij het ontwikkelen van een eigen patiënt-gedreven ICT-agenda in de chronische zorg. Om antwoord te kunnen geven op deze vraag is er eerst een literatuuranalyse uitgevoerd om tot een conceptueel kader te komen. Op basis van dit kader zijn vervolgens vier internationale zorgnetwerken in kaart gebracht: 1. Gesundes Kinzigtal in Duitsland, 2. Torbay and South Devon in het Verenigd Koninkrijk, 3. Odense Kommune (ICOK) in Denemarken, en 4. Gezondheidscentrum Maarssenbroek (GCM) in Nederland. Deze cases zijn gekozen vanwege hun vooruitstrevende karakter op het gebied van ICT-on-dersteuning.
TNO Identifier
861995
Publisher
TNO
Collation
45 p.
Place of publication
Leiden