Temperatuur: een belangrijk binnenmilieu-aspect in de scholenbouw
article
De moderne inzichten ten aanzien van onderwijsmethoden en wenselijk binnenmilìeu op scholen van vooral kleuter- en basisonderwijs vragen een daarop aangepaste planontwikkeling voor de scholenbouw. Normen en voorschriften waaraan het moderne schoolgebouwontwerp dient te worden getoetst, ontbreken nog. Of bestaande voorschriften en aanbevelingen moeten worden gehandhaafd, blijft voorlopig een open vraag. Wel zijn er tekenen die erop wijzen, dat men zich daar kritischer tegenover gaat opstellen. Wat kan er nu van milieutechnische zijde worden aangevoerd als bijdrage in het vinden van motieven, die aanleiding kunnen geven tot nieuwe ontwerpvoorstellen? Wlj hebben getracht door het belichten van enige aspecten die samenhangen met het binnenmilieu van een schoollokaal, een aantal punten uit een programma van aanbevelingen te motiveren. Het schoolgebouwontwerp zou eventueel aan de inhoud van een dergelijk opgesteld programma kunnen worden getoetst. Moderne rekenmiddelen en rekentechnieken hebben ons in staat gesteld om de toetsing reeds in de ontwerpfase te doen plaatsvinden. ln tabel 1 worden richtwaarden gegeven voor enkele belangrijke punten uit zo'n programma van aanbevelingen. Wij hebben ons bij de toetsing beperkt tot een beknopte toelichting op de resultaten van een studie van te verwachten temperatuuromstandigheden in een schoollokaal uit de z.g. systeembouw. Speciale aandacht wordt gevraagd voor de vloertemperatuur in het koude jaargetijde
en de waarden waartoe de temperatuur in de klas kan stijgen op zonnige dagen. Hìeruit zijn enige consequenties af te leiden voor het bouwontwerp, de bekleding van de vloer en de bewoning (het gebruik) van de schoolruimten.
en de waarden waartoe de temperatuur in de klas kan stijgen op zonnige dagen. Hìeruit zijn enige consequenties af te leiden voor het bouwontwerp, de bekleding van de vloer en de bewoning (het gebruik) van de schoolruimten.
TNO Identifier
273098
Source
Klimaatbeheersing, 3(3), pp. 116-119.
Pages
116-119
Files
To receive the publication files, please send an e-mail request to TNO Repository.