Drie routes tot verduurzamen van inzetbaarheid bij laaggeschoold personeel: ontwikkeling, mobiliteit en taakontwerp
article
Werknemers moeten om verschillende redenen hun kennis en vaardigheden waardevol houden. Waardevol zijn en blijven op de veranderende arbeidsmarkt impliceert werken aan duurzame inzetbaarheid. In dit artikel worden drie routes geïntroduceerd die leiden tot verduurzaming van de inzetbaarheid: ontwikkeling (je kennis aanpassen aan je baan), mobiliteit (van baan veranderen) en taak-herontwerp (je baan aanpassen aan je kennis). Lager opgeleide werknemers gebruiken die drie routes relatief weinig en dat is een probleem, zowel voor deze medewerkers, als voor werkgevers die nu en in de toekomst goed (geschoold) personeel nodig hebben. De beperkte deelname van laaggeschoolden aan deze routes heeft vooral te maken met een gebrek aan ‘zelfeffectiviteit’ bij deze groep, bijvoorbeeld om een training af te ronden of om van baan of werkgever te veranderen. Positieve ervaringen op de drie verduurzamingsroutes kunnen helpen de zelfeffectiviteit te versterken. Daarnaast dienen activiteiten op bijvoorbeeld de ontwikkelroute niet klein te blijven. Alleen door deelname aan substantiële scholingstrajecten herstellen laaggeschoolden van een ervaren kennistekort. Herstellen van kennistekorten lijkt echter steeds moeilijker te worden naarmate reorganisaties elkaar sneller opvolgen. Daarom zou het misschien ook helpen als reorganisaties een keer worden uitgesteld of vertraagd.
TNO Identifier
575017
Source
Over.werk, 26(2), pp. 112-120.
Pages
112-120
Files
To receive the publication files, please send an e-mail request to TNO Repository.