Het nieuwe werken in relatie tot persoonlijke drijfveren van medewerkers

report
Veel organisaties hebben de afgelopen jaren geïnvesteerd in Het Nieuwe Werken (HNW) met de bedoeling niet alleen de arbeidsproductiviteit te vergroten, aantrekkelijker te worden als werkgever en de interne kennisdeling te bevorderen, maar vaak ook kosten te besparen door minder benodigde kantoorruimte. Het Nieuwe Werken is een visie op de manier van werken die optimaal aansluit bij de behoeften van kenniswerkers. Concepten op het gebied van HNW kenmerken zich door een integratie van vier elementen, te weten organisatie & management, mentaliteit & cultuur, IT en de fysieke werkplek. De mens staat binnen die vier elementen centraal. Technologische en sociale innovatie beïnvloeden de werkomgeving en teamprestaties van de mensen binnen de organisatie. Inmiddels is HNW een redelijk ingeburgerd begrip binnen het Nederlandse bedrijfsleven. Maatregelen ter bevordering van HNW lijken echter niet voor alle organisaties en medewerkers even succesvol. Tot op heden heeft onderzoek naar HNW zich gericht op algemene en generieke effecten op mens, bedrijf en resultaat. Maar organisaties halen mogelijk minder rendement uit HNW als ze geen of onvoldoende rekening houden met de persoonskenmerken van mensen. Denk bijvoorbeeld aan mensen met behoefte aan regelmaat en structuur, die wellicht gedemotiveerd worden door de vrijheid en flexibiliteit van HNW. Van belang voor organisaties is de vraag of drijfveren van medewerkers bepalen of zij gebruik maken van faciliteiten in het kader van HNW en investeringen in HNW daarmee wel of niet zinvol zijn. Om hierop meer grip te krijgen, hebben TNO en Profile Dynamics onderzoek verricht naar de invloed van persoonlijke drijfveren op Het Nieuwe Werken.
TNO Identifier
537829
Publisher
Profile Dynamics ; TNO
Collation
9 p.
Place of publication
Almere ; Hoofddorp